Paras ruusunmarjajauhe 2021

Ruusunmarjaa, Rosa caninan hedelmää, käytetään moniin eri asioihin– eikä vähiten lisäravinteena terveyden parantamiseksi. Se voi lievittää niveltulehduksen oireita, jos sitä otetaan päivittäin, ja se on myös erinomainen C-vitamiinin lähde. Nämä hedelmät ovat yksi pitoisuudeltaan suurimpia saatavilla olevista C-vitamiinin lähteistä. Jos sinulla ei kuitenkaan ole ruusunmarjapensasta saatavilla, voit kuitenkin huokaista helpotuksesta. Ruusunmarjajauhetta on saatavilla monissa verkkokaupoissa. Mutta mikä ruusunmarjajauhe on paras? Meillä on vastaus!

 

Mikä on paras ruusunmarjajauhe?

Tässä alla käymme läpi viis suosikki ruusunmarjajauhetta, jotka voi tilata nopeasti ja helposti. Laatu ja hinta ovat ne, mitä me pääasiassa tarkastelemme, mutta myös pakkauksia ja ulkoisia tekijöitä. Niitä ovat muun muassa myyjien toimitusajat ja se, mitä muut ihmiset ajattelevat ja ovat tuotteista kirjoittaneet. Monet tarkastelemistamme tuotteista ovat samanlaisia, ja suosittelemme kaikkia listalla olevia viittä jauhetta. Tilaa vain se, johon luulet olevasi kaikkein tyytyväisin!

Näitä me olemme käyneet läpi testissämme:

  • Sisältö: Kuinka paljon ruusunmarjajauhetta pakkaus sisältää? Kuinka suuri osuus on puhdasta ruusunmarjajauhetta ja mitä muita lisäaineita se sisältää?
  • Maku: Maistuuko enemmän oikealta ruusunmarjalta vai onko maku keinotekoisempi? Onko ruusunmarjajauhe liian makeaa?
  • Hinta: Mikä on pakkauksen koko? Kuinka paljon ruusunmarjajauhetta saa jokaisella eurolla?  

Ruusunmarjajauheen etuja

Ruusunmarjajauhe uutetaan ruusunmarjan hedelmästä. Hedelmä on peräisin kiipeilevistä villiruusulajeista, joita kutsutaan muun muassa kiviruusuksi, piikkiruusuksi tai koiranruusuksi (Rosa Canina). Kiviruusun hedelmät ja joskus jopa siemenet joko jauhetaan jauheeksi tai käytetään teehen. Ruusu kasvaa luonnollisesti ja sitä käytetään monissa osissa maailmaa. Hedelmien väri on yleensä punainen tai oranssi. Hedelmä esiintyy alkukesästä ja kypsyy koko kauden syksyyn asti. Ruusunmarjalla on pitkä historia käytöstä perinteisessä lääketieteessä ja siitä on tänä päivänä tulossa yhä suositumpi ravintolisänä.

  • VitaminVitamiinipitoinen – Ruusunmarjan hedelmä on täynnä vitamiineja, pääasiassa C, mutta myös D, E ja A. Niissä on niin runsaasti C-vitamiinia, että yksi ruusunmarja kattaa koko päivän tarpeen. C-vitamiini on välttämätön vitamiini, jota keho ei pysty tuottamaan itse, joten sinun on varmistettava, että saat ruokavaliostasi tarpeeksi ympäri vuoden. Sinun pitäisi saada 75-90 mg C-vitamiinia päivässä. 
  • AntioxidantAntioksidantit – Ruusunmarjat sisältävät runsaasti antioksidantteja. Antioksidantit suojaavat kehoa kaikenlaisilta sairauksilta ja vaivoilta, mukaan lukien syöpä, niveltulehdus ja sydän- ja verisuonisairaudet. Antioksidantit antavat myös suojaa vapaita radikaaleja vastaan. Vapaita radikaaleja tarvitaan elimistössä solujen energiansiirtoon, mutta hallitsematon prosessi voi olla haitallinen ja siksi antioksidantteja tarvitaan.
  • ReumaReuma ja nivelkivut – Ruusunmarjajauhetta voidaan käyttää edullisesti nivelkipuihin ja sairauksiin, kuten reuma ja nivelrikko. Sillä on nimittäin immunosupressiivisia vaikutuksia, jotka lievittävät nivelsairauksia. Elimistön oma immuunijärjestelmä voi aiheuttaa tai pikemminkin nopeuttaa nivelsairauksia.
  • Viktnedgang2Painonpudotus – tutkimukset viittaavat siihen, että ruusunmarjajauheella on rasva-ainevaihduntaa kiihdyttävä vaikutus. Ruusunmarjat nimittäin sisältävät erityisen antioksidantin, jolla on rasvaa polttavia ominaisuuksia. Ruusunmarjajauheen päivittäinen saanti voi olla hyvä lisä sinulle, joka yrität laihtua.
  • Kolesterol2Kolesteroli – Ruusunmarjauutteen säännöllinen saanti on yhdistetty alentuneeseen kolesterolitasoon. Tutkimuksissa on mitattu kolesterolin väheneminen viidellä prosentilla. Tällainen merkittävä väheneminen tarkoittaa jopa 17 prosenttia pienempää sydänsairauksien riskiä.
  • Cancerpoepoe2Syöpä ja krooniset sairaudet – Ruusunmarjat sisältävät karotenoideja, ne ovat orgaanisia aineita, joilla on antioksidanttisia ominaisuuksia. Ne vähentävät kasvainten ja muiden tiettyjen syöpämuotojen kasvua. Ruusunmarjaa on käytetty myös tiettyjen sädehoidon sivuvaikutusten hoitoon.
  • Sydaen2Hyvä yleiselle terveydelle – Ruusunmarjajauheella on monia muita positiivisia terveysvaikutuksia, mukaan lukien se on hyvä hermostolle, immuunijärjestelmälle, auttaa päänsärkyä ja virtsatientulehdusta vastaan ja sillä on hyvä vaikutus kuivalle ja herkälle iholle. Ruusunmarjoissa on myös runsaasti rautaa, mikä tarkoittaa, että ruusunmarjajauhetta ja teetä voidaan käyttää kuukautisten aikana, kun raudan puute on yleistä. Lue lisää parhaista rautaravintolisistä.

Näin otat ruusunmarjajauhetta

Monissa tutkimuksissa käytetään 500-750 mg päivässä. Mutta useimmissa lisäravinteissa annos on suurempi, 2-5 g. Pääsääntöisesti on parasta noudattaa yksittäisen ravintolisän annostusta, sillä jotkut lisäravinteet sisältävät myös muita aineita, silloin sinun on otettava suurempi annos, jotta voit hyödyntää kaikkia ruusunmarjan hyviä vaikutuksia. Mutta jopa pienemmät annokset myötävaikuttavat C-vitamiinitasapainoon. Ripottele vähän ruoan päälle tai liuota lasilliseen vettä.

4 vinkkiä siihen, miten syödä ruusunmarjapulveria

Ruusunmarjajauheen syöminen ilman mitään lisuketta voi olla sekä kuivaa että tylsää. Sen sijaan me suosittelemme sen sekoittamista johonkin muuhun. Hyvä vinkki on tietenkin se, että lisukkeesi on myös terveellinen!

  • Aamiaismuroissa tai puurossa – Yhden tai kahden teelusikallisen ruusunmarjajauhetta ripotteleminen mysliin tai puuroon on hyvä idea, joka on sekä hyvää että terveellistä.
  • Jäätelön kanssa – Luit aivan oikein! Jäätelön päälle ripoteltu ohut kerros voi jopa parantaa makuelämystä joissakin tapauksissa. Älä kuitenkaan ripottele liikaa, koska se voi pilata sekä jäätelökokemuksesi että vaikeuttaa nielemistä/syömistä.
  • Smoothiessa – Ruusunmarjajauheen sekoittaminen smoothieen on luultavasti kaikkein helpoin tapa saada ruusunmarjajauhetta. Käytä jauhetta sekä hyvässä jälkiruoka smoothiessa että vihreässä terveys smoothiessa.
  • Terveysshotti– Jos haluat ottaa jauheen nopeasti, helpointa on lämmittää vettä, puoli lasi yleensä riittää ja lisää reilu ruokalusikallinen ruusunmarjajauhetta sekä vähän sitruunamehua. Hunajaa, inkivääriä ja suodattamatonta omenaviinietikkaa voidaan myös pieninä määrinä lisätä edullisesti todellisen terveyspommin saamiseksi! Lue lisää parhaista inkiväärikapseleista .

Ruusunmarjaöljy – fantastinen iholle

Ruusunmarjan kuoret ovat yksi vitamiinirikkaimmista asioista, joita voit saada, ja ne ovat täynnä C-vitamiinia ja antioksidantteja. Nyt on myös olemassa öljyä, joka on puristettu ruusunmarjoista. Tämä öljy on erittäin hyvä iholle ja auttaa palauttamaan kosteustasapainon samalla kun se soveltuu erityisen hyvin arville ja rypyille. On olemassa kaikenlaisia ihovoiteita, joissa on keinotekoisia aineita, jotka ovat joskus melko kyseenalaisia, mutta ruusunmarjan kanssa todella tiedät mitä saat. Se on pehmentävä ja antaa iholle hienon hehkun. Kauniin punainen ruusunmarjaöljy tuotetaan puristamalla ruusunmarjan siemenet saadakseen ulos niiden arvokkaan öljyn. Öljyn tärkeimpiä ominaisuuksia ovat seuraavat:

  • Sisältää omega 3:a.
  • Sisältää A-vitamiinia ja retinolia.
  • Sisältää paljon rasvahappoja ja karotenoideja, jotka auttavat torjumaan ihon ikääntymisen merkkejä ja ylläpitämään hyvää tasapainoa.
  • Estää aknea, ruusufinnejä ja pigmenttipisteitä.
  • Estää arpia ja vähentää jo näkyviä arpia.
  • Kosteuttaa ihoa ja auttaa auringon aiheuttamissa vaurioissa.

Öljyä voi käyttää joko illalla tai aamulla, ja se lasketaan kuivaksi öljyksi, mikä tarkoittaa, että se sopii hyvin myös rasvaiselle iholle. Jos sinulla on haava kehossasi, voit levittää sille hieman ruusunmarjaöljyä. Siinä on nimittäin paljon tulehdusta estäviä ominaisuuksia, jotka auttavat ja nopeuttavat paranemista. Öljyn on osoitettu olevan hyödyllinen myös ekseemaan.

Lisäksi ruusunmarjaöljyä voi levittää kipeisiin niveliin ja jänteisiin. Sen on osoitettu vaikuttavan hyvin jäykkiin ka tuskallisiin niveliin. Se on hyvä ihon sidekudoksille ja öljy imeytyy nopeasti.

 

Nyponburk

Ruusunmarjaöljyä on helppoa ja halpaa tehdä itse.

Näin käytät ruusunmarjaöljyä

Ruusunmarjaöljyä voi käyttää vähän miten haluaa. Tärkeintä on, että se pääsee iholle ja imeytyy, minkä se tekee nopeasti. Ruusunmarjaöljyä voidaan käyttää täsmälleen sellaisenaan ottamalla muutama tippa sormelle ja levittämällä tasaisesti kasvoille tai vartalolle. Tällä tavoin se toimii hienona kasvoseerumina. Levitä öljyä tavallisen voiteen päälle. Muita öljyjä, jotka sopivat hyvin yhteen ruusunmarjaöljyn kanssa, ovat aprikoosinsiemenöljy, teensiemenöljy, ilta-esikkoöljy ja arganöljy. Voit myös laimentaa sen tavalliseen yö- tai päivävoiteeseesi ja levittää aamulla ja illalla. Ruusunmarjaöljyä on käytetty aktiivisena aineena voiteissa jo pitkään, mutta vasta äskettäin on öljyä ruvettu uuttamaan yksistään.  

Lue lisää: Varmista parhaalla monivitamiinilisällä, että sinulla on kaikki tarvitsemasi vitamiinit.

Tee oma ruusunmarjaöljy

Toki voit ostaa ruusunmarjaöljyä terveyskaupoista tai erikoisliikkeistä, mutta voit tehdä itse öljyä, se on sekä helppoa että hauskaa.

  • Laita noin 1 dl kuitattuja ruusunmarjoja purkkiin ja kaada päälle 3 dl pähkinäöljyä (seesamiöljyä tai manteliöljyä, jotka myös tunnetaan ihoa parantavista ominaisuuksistaan).
  • Ruusunmarjassa tulisi olla runsaasti siemeniä, jotka sisältävät monia hyödyllisiä aineita sekä vitamiineja. Voit lisätä ylimääräisiä siemeniä, jos haluat terveellisempää öljyä.
  • Seoksen on oltava lämpimässä, noin 45 asteessa, noin päivän ajan ja sekoitettava aika ajoin.
  • Lopuksi öljy siivilöidään niin, että kaikki siemenet ja palat katoavat, ja sitten se kaadetaan pieniin lasipulloihin.

Ruusunmarjajauhetta eläimelle

Ihmiset eivät ole ainoita, jotka tarvitsevat vitamiineja ja antioksidantteja, vaan ruusunmarjajauhetta käytetään siksi myös sekä koirille että hevosille sen hyvien terveysvaikutusten ansiosta. Ruusunmarjajauheen hyvän vaikutuksen jäykkiin niveliin on osoitettu olevan erityisen hyvä koirille ja hevosille, joilla on nivelongelmia, kuten nivelrikko tai reuma.

Usein kysyttyjä kysymyksiä ruusunmarjajauheesta

Mitä ruusunmarjajauhe sisältää?

Ruusunmarjajauheen on sisällettävä 100 % ruusunmarjaa. Ruusunmarjat itsessään sisältävät paljon vitamiineja ja antioksidantteja, pääasiassa C-vitamiinia, mutta myös A- ja B-vitamiineja, sekä magnesiumia, beetakaroteenia ja rautaa.

Miten ruusunmarjajauhetta syödään?

Ruusunmarjajauhetta voi syödä monin eri tavoin. Joko ripottelemalla sitä ruoan, puuron, jogurtin päälle tai sekoittamalla sen mihin tahansa, mielellään makeaan, juomaan. Jauhe itsessään on kuiva, mutta ei maistu kovin hyvältä. Se on helppo lisäravinne ottaa.

Mikä ruusunmarjajauhe on paras?

Meidän testissämme Superfruit Organic Ruusunmarjajauhe voitti. Se on edullinen tuote, jolla on erittäin hyvä sisältö, ja jota me suosittelemme mielellämme. 

Onko ruusunmarjajauhe vai ruusunmarjakapselit parempia?

Se on täysin makuasia. Saanti on yhtä hyvää riippumatta siitä, kumman valitset. Jos sinulla on vaikeuksia maun kanssa, kapselit ovat parempi vaihtoehto, mutta jos et halua ottaa kapseleita, jauhe toimii hyvin.

Lähteitä ja linkkejä

  • "C-vitamiini" - NIH
  • "Ruusunmarjauutteen päivittäinen saanti vähentää vatsan ympärillä olevaa rasvaa" - NCBI
  • "Ruusunmarja – todisteisiin pohjautuva kasviperäinen lääkeaine tulehdukseen ja niveltulehdukseen" - NCBI
  • "Ruusunmarja alentaa kolesterolia ja verenpainetta" - Vetenskap och Hälsa
Senast Uppdaterad: 2021-04-22 09:39:57

Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5

Testvinnare - Bästa Ruusunmarjajauhe

  • Superfruit Nyponpulver Organic
  • Greenfinn's Ruusunmarjarouhe
  • Coesam Luomu Ruusunmarjajauhe
  • LitoMove
  • Hyvän Olon Ruusunmarjajauhe