Testi: 5 parasta kollageenijauhetta ja -tablettia

Me olemme tarkastelleet, verranneet ja testanneet 5 erilaista kollageenia sisältävää ravintolisää. Alla voit lukea lisää testistämme ja samalla itse vertailla parhaiden kollageeniravintolisien joukosta.

Sisällysluettelo

Mikä on paras kollageeniravintolisä?

On monia erilaisia kollageenituotteita, joista valita ja me olemme testanneet joitakin eniten käytettyjä ja tulleet siihen tulokseen, että paras kollageenijauhe on Core Collagen Pro. Testissä olemme tarkastelleet seuraavia asioita:

  • Sisältö: Mistä kollageeni tulee, kala, nauta, kasvisvaihtoehto?
  • Hinta: Kuinka paljon tuote maksaa ja mikä on hinta yhdelle grammalle puhdasta kollageenia?
  • Muuta: Mitä ulkopuoliset asiakkaat sanovat tuotteesta, mitä ulkoiset testit sanovat tuotteesta?

Minkä tyyppistä kollageenia tulisi valita?

Kollageenia on olemassa montaa erilaista lajiketta, joista tyypit I, II ja III ovat ne, joista puhutaan eniten ruokavalion ja terveyden yhteydessä. Eri tyypit täyttävät erilaisia toimintoja, minkä vuoksi kollageeniravintolisät sisältävät yleensä erilaisia korkeita pitoisuuksia yhtä tai toista tyyppiä riippuen ravintolisän tarkoituksesta.

 

  • Tyyppi I: Tyypin I kollageeni vastaa jopa 90% koko ihmiskehon kollageenista, ja sitä esiintyy pääasiassa ihossa, kynsissä, hiuksissa, luissa, jänteissä ja nivelsiteissä. Tyypin I kollageenia löytyy myös kudosnesteestä ja hampaista. Se on tärkeää muun muassa ihon joustavuuden, vahvojen kynsien ja terveiden hiusten kannalta, minkä vuoksi hiuksiin, ihoon ja kynsien terveyteen keskittyvät ravintolisät sisältävät yleensä pääasiassa tyypin I kollageenia.
  • Tyyppi II: Tärkein proteiini nivelrustossa ja nivelnesteessä. Auttaa parantamaan nivelten terveyttä lisäämällä elastisuutta ja joustavuutta. Jos sinulla on ongelmia huonojen, kipeiden, narisevien ja jäykkien nivelten kanssa, sinun on pyrittävä ottamaan tyypin II kollageenia sisältävää ravintolisää.
  • TYYPPI III: Kolmanneksi yleisintä kollageenityyppiä löytyy aivan kuten tyypin I kollageeniakin, ihosta, hiuksista ja kynsistä.  Mutta sen lisäksi tyypin III kollageenia löytyy myös lihaksista ja verisuonten sisäpuolelta, minkä vuoksi tätä tyyppiä on erityisen tärkeä saada, jos sinun on parannettava lihastesi ja verisuontesi terveyttä.
  • TYYYPPI IV: Neljättä kollageenityyppiä löytyy pääasiassa sidekudoksista.
  • TYYPPI V: Tyypin 5 kollageenia – löytyy pääasiassa sikiön kudoksista ja kudosnesteestä. Samanlainen rakenne kuin tyypillä I.
  • TYYPPI VI: Tyypin kuusi kollageenia löytyy viidennen tyypin tapaan lähinnä kudosnesteestä.

(1)

Lisäksi kollageeniravintolisiä on saatavina sekä kapseleina että pulverina. Kapselit on helppo niellä, mutta jos sinulla on nielemisvaikeuksia, jauhe voi olla sen sijaan parempi. Useimmissa kollageenijauheissa on neutraali maku ja ne liukenevat helposti kuumiin ja kylmiin juomiin, smoothieihin ja jogurttiin.

Lue lisää kollageenista

Kollageeni muodostaa hieman yli 30% ihmiskehon kaikista proteiineista ja on siten yksi johtavista ja tärkeimmistä rakennuspalikoistamme. Silti monet tietävät sen tehosta sileämpään, terveellisempään ja joustavampaan ihoon.

Miksi useimmat kollageenilisäravinteet sisältävät myös C-vitamiinia?

Yksi C-vitamiinin tärkeimmistä ja keskeisimmistä tehtävistä on stimuloida normaalia kollageenin tuotantoa. Tästä syystä lähes kaikki markkinoilla olevat laadukkaat kollageeniravintolisät sisältävät myös C-vitamiinia. Vakava vitamiininpuute on nykyään harvinaista, mutta se voi ilmetä kollageeniin liittyvinä oireina – esimerkiksi jäykkinä ja kipeinä nivelinä, osteoporoosina, elottomina hiuksina, hauraina kynsinä ja kalpeana ihona. Erityisen runsaasti C-vitamiinia sisältävien hedelmien, marjojen ja vihannesten päivittäinen saanti on siten hyvä sekä optimoimaan mahdollisen kollageenilisän saantia että varmistamaan, että kehon oma tuotanto on mahdollisimman hyvää (2)(3).

Mitä kollageeni on?

Kollageeni on ns. kuituproteiini, jota esiintyy luonnossa kaikentyyppisisää nisäkkäissä – myös ihmisissä. Itse proteiini koostuu aminohapoista (kuten kaikki muutkin proteiinit), joista yleisimpiä ovat  arginiini, alaniini, proliini, glutamiinihappo ja glysiini. Valmiin kollageenin edeltäjän – ns. prokollageenin – muodostaa keho itse solujen sisällä, kun taas kollageenikuidut muodostuvat solunulkoisesti eli itse solun ytimen ulkopuolella. Optimaalista kollageenin tuotanto on noin 25 tai 30 vuoden ikään saakka. Sen jälkeen tuotanto vähenee hitaasti mutta varmasti, mikä on yleensä havaittavissa ihossa, jossa on ryppyjä, hienoja juonteita ja muita ikääntymisen merkkejä.

Kollageenia esiintyy pääasiassa ns. tukikudoksessa – ihossa, luissa, jänteissä ja rustoissa – mutta sitä esiintyy myös verisuonissa, hiuksissa, kynsissä, lihaksissa, nivelsiteissä, sidekudoksissa ja nivelissä. Jopa 70% ihon rakenteesta koostuu kollageenista(4).

Mitä hyötyä on kollageeniravintolisän käytöstä?

Mihin kollageeni on hyvä?

Kollageeni nainen2

Kollageeni auttaa ihoa säilyttämään elastisuutensa

Kollageeni täyttää elimistössä useita erittäin tärkeitä toimintoja, joista suurin osa on kuitenkin monille tuntemattomia. Aineella on ennen kaikkea keskeinen vaikutus:

  • Nivelten ja nivelsiteiden joustavuus.
  • Ihon rakenne ja sen kimmoisuus, kestävyys ja loisto.
  • Hiusten ja kynsien laatu.
  • Joustavuus veri- ja imusuonissa. Hyvä kollageenitaso voi vähentää sydän- ja verisuonitautien kehittymisen riskiä.
  • Näkö – kollageeni voi parantaa silmien terveyttä erityisesti sarveiskalvoon kohdistuvan vaikutuksensa ansiosta.  
  • Luuston rakenne ja kestävyys. Liian alhainen kollageenituotanto voi lisätä osteoporoosin (luukato) ja luunmurtumien riskiä.
  • Lihasten rakentaminen ja palautuminen liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden jälkeen. Liikuntaan liittyvien vammojen riski pienenee, koska kollageeni tekee lihassäikeistä vahvempia, joustavampia ja kestävämpiä.

Lisäksi kollageenilla on myös parantava ja soluja uudistava vaikutus, joka muun muassa on erityisen hyvä estämään ja vähentämään esimerkiksi aknen tai muiden iho-ongelmien aiheuttamia arpia.

(5)(6)(7)(8)

Kuinka paljon kollageenia tulisi saada päivässä?

Koska kollageeni on kehon oma aine, jota tuotetaan riittävinä määrinä noin 25 vuoden ikään asti, lasten ei tarvitse syödä ylimääräistä kollageenia. Tietty täydennys tulee aina kehon ulkopuolelta ruokavalion kautta, mutta sen lisäksi ei ole suosoiteltavaa, että lapset ottavat kollageenia ravintolisän muodossa.

Miesten ja naisten päivittäisen saannin suhteen ei ole olemassa erilaisia suosituksia. Kohtuullinen ja yleensä suositeltava määrä on noin 5-10 grammaa päivässä. Tämä vasta noin -2 teelusikallista ravintolisäjauhetta. Jos käyttää kollageeniravintolisää, on tärkeää lukea aina pakkauksen tiedot ja noudattaa tietyn tuotteen suositeltua päivittäistä annosta(9).

Miten kollageenia saa luonnollisesti?

Ravintolisät voivat toimia erinomaisena täydennyksenä säännöllisen ruoan kanssa, mutta jos se vain on mahdollista, on tietenkin parasta toimittaa keholle ylimääräistä kollageenia luonnollisella tavalla. Toisin sanoen syödä runsaasti kollageenia sisältäviä elintarvikkeita. Tärkeää proteiinia esiintyy luonnostaan erilaisissa elintarvikkeissa, vaikkakin eritasoisina määrinä.

Avokado9

Avokadot voivat stimuloida kollageenin tuotantoa

Joitakin parhaista kollageenin lähteistä ovat:

  • Naudanliha, kana, sianliha ja hirvenliha
  • Luuydinliemi
  • Kala
  • Soijatuotteet ja tofu
  • Pinaatti
  • Kaali
  • Munakoiso
  • Pähkinät
  • C-vitamiinipitoiset hedelmät, kuten kiivi, appelsiini, mango, greippi ja ruusunmarja
  • Punaiset hedelmät, marjat ja vihannekset – mukaan lukien mansikat, kirsikat, punaiset paprikat, punaiset omenat ja punajuuret.

Koska kollageeni on pohjimmiltaan eläinproteiini, liha, luuydinliemi ja soijatuotteet ovat elintarvikkeita, jotka sisältävät korkeimpia kollageenipitoisuuksia.

Nivel3

Kollageeni voi auttaa kivun hoidossa muun muassa polvinivelissä

Monet muut yllä olevan listan tuotteista eivät sisällä sinänsä runsaasti kollageenia, mutta sisältävät aineita, jotka stimuloivat kehon omaa

kollageenituotantoa – mukaan lukien lykopeeni ja erilaiset rikkiyhdistelmät(10).

Tietyn ruokavalion avulla voi stimuloida omaa kollageenin tuotantoa, esimerkiksi syömällä avokadoja, valkosipulia, mantelia, marjoja, punaisia hedelmiä ja tummanvihreitä vihanneksia sekä kaloja, joissa on korkea Omega-3 taso, kuten lohi, makrilli ja tonnikala.

Voiko kollageeniravintolisän ottaminen olla vaarallista?

Onko liiallisesta kollageenin saannista sivuvaikutuksia? Niitä ei ainakaan tunneta. Kollageeni on kehon oma proteiini, jota esiintyy luonnollisesti ihmiskehossa, joten kollageenin saanti ei voi aiheuttaa minkäänlaista myrkyllisyyttä tai vastaavaa. Mutta tämän sanottuna, on tietenkin tärkeää kuunnella kehoa ja itse tuntea sen miten voi, jos aloittaa kollageeniravintolisän ottamisen. Suositeltavaa annosta suuremman annoksen ottamista tulisi myös välttää. Ei siksi, että se voi olla vaarallista terveydelle, vaan koska ottamalla enemmän kuin välttämätöntä ei yksinkertaisesti paranna vaikutusta (11).

Yhteenveto

Kollageenia markkinoidaan usein ihmeaineena, joka tasoittaa ja nuorentaa ihoa. Ja tietysti sillä on siinä tärkeä tehtävä, mutta kollageeni on myös erittäin tärkeä useille muille elimistön elimille. Tutkimukset siitä, onko kollageeniravintolisillä suurta vaikutusta vai ei, ovat edelleen epäselviä, mutta yritys syödä enemmän kollageenipitoisia ravintovaihtoehtoja täydentäen sitä lisäravinteella sen jälkeen kun on täyttänyt 30 voi silti olla hyvä idea.

Viimeksi päivitetty: 2020-10-29 09:54:02

Arvioi tämä artikkeli
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
4 ääniä, Keskiarvo: 4.3 / 5

Testvinnare - Bästa Kollageenia

  • Kalakollageeni, Natural, 300 g
  • Kollageeniproteiini, Bodybalance, 300 g
  • Kollageeni Natural, 250 g
  • Kollageeni Nivel, Fortigel, 200 g
  • Kollageeni Kauneus, Verisol, 200 g
Kommentoi
Comments

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.