Parhaiden magnesiumravintolisien testi 2020

Me olemme testanneet ja vertailleet magnesiumlisäravinteita, ja testimme paras oli Puhdas+ Quattro Magnesium. Ne ovat magnesiumtabletteja, jotka koostuvat 4 erityyppisestä magnesiumista, ovat lempeitä vatsalle, ja joissa on tarpeeksi magnesiumia yhdessä tabletissa, mikä tarkoittaa, että sinun tarvitsee ottaa vain yhden päivässä.  

Lue alta lisää testistä ja vertaile itse parhaita magnesiumlisäravinteita.

Sisällysluettelo

Mikä on paras magnesiumravintolisä?

Parhaiden magnesiumravintolisien testissämme olemme keskittyneet seuraaviin asioihin:

  • Sisältö – Millaista magnesiumia ravintolisä sisältää, kuinka paljon se sisältää, tarvitseeko niitä syödä enemmän kuin yhden tabletin päivässä?
  • Hinta – Kuinka paljon tuote maksaa per tabletti/annos?
  • Laatu – Miten ne toimivat, mitä muut tuotetta testanneet käyttäjät sanovat, mitä tiedämme tuotemerkistä?

Minkä tyyppistä magnesiumia tulisi valita?

Kun olet päättänyt ostaa magnesiumravintolisää, huomaat pian, että valittavana on useita erilaisia lajikkeita. Riippuen siitä, millaista vaikutusta olet hakemassa, suositellaan erilaisia tyyppejä. Alla on lista yleisimmistä magnesiumtyypeistä, joita voi ostaa, sekä millaisia hyötyjä jokaisella niistä on:

  • starjogaMagnesiumsitraatti: Tämä muoto tunnetaan parhaiten rauhoittavasta vaikutuksestaan. Sopii henkiseen rentoutumiseen tai unen säätelemiseen. Magnesiumsitraatti on yksi kehoon parhaiten imeytyvistä muodoista. 
  • LihastaMagnesiummalataatti: Sisältää omenahappoa, jonka on tieteellisissä tutkimuksissa osoitettu parantavan kestävyyttä. Lievittää myös treenikipuja ja sen on havaittu vaikuttavan positiivisesti fibromyalgiaa sairastaviin ihmisiin.
  • kipuMagnesiumoksidi: Magnesiumoksidi on yksi magnesiumin muodoista, joka ei imeydy kovin hyvin elimistöön. Se toimii kuitenkin erittäin hyvin ummetusta vastaan, koska sillä on laksatiivinen vaikutus.
  • PulloMagnesiumkloridi: Magnesiumin muoto, joka imeytyy kehoon kaikkein parhaiten. Tulee yleensä vartaloöljyn tai suihkeen muodossa. Käytetään yleensä kipua lievittävään ja anti-inflammatoriseen vaikutukseen.
  • SleepMagnesiumbisglysinaatti: Ystävällisempi vatsalle kuin muut magnesiumin muodot. Erittäin hyvä imeytymiskyky. Pienemmässä  tutkimuksessa on osoitettu, että glysiini (-bisglysinaatti) voi saada ihmiset nukahtamaan helpommin.

Miksi me tarvitsemme magnesiumia?

Kisu2

Magnesiuminpuute voi johtaa energian puutteeseen

Magnesiumia käytetään yleisesti korkean verenpaineen, matalan glukoositoleranssin, pre-eklampsian, eklampsian, sydänkohtauksen, pre-menstruaalisen oireyhtymän ja hermoärsytyksen oireiden hoitoon. Varmistamalla jatkuvasti, että veressä on oikea määrä magnesiumia, voit myös taistella masennusta ja ADHD:tä vastaan. Kroonisista sairauksista, kuten multippeliskleroosista, fibromyalgiasta ja kroonisesta väsymysoireyhtymästä kärsivät ihmiset täydentävät usein lääkkeitään magnesiumlisäravinteilla vähentääkseen magnesiumin puutteen vaikutuksia kehon yleiseen terveyteen.

Magnesiumia on tutkittu todella paljon viime vuosien aikana. Magnesium on erittäin tunnettu laksatiivisista ja antasidisista ominaisuuksistaan, mutta jotkut tutkimukset viittaavat siihen, että magnesium voi lisätä liikunnan tehokkuutta, estää kuulon heikkenemistä, pysäyttää munuaiskivet ja vähentää unihäiriöitä.

Tiedätkö verenpaineesi?
Lue lisää: Parhaat verenpainemittarit kotikäyttöön 2020

FitnessFrank

Tiesitkö että...

 

... magnesiumia käytetään satoihin kehon eri toimintoihin ja se on tärkeä osa muun muassa luiden terveyttä, sydäntä, hermostoa, hormonien säätelyä sekä lihaskudoksen rentoutumista ja aktivointia.                                                                                                                                             

 

Magnesiumin terveysvaikutuksia

  • Voi antaa merkittäviä vaikutuksia verenpaineen alentamisessa.
  • Astman oireiden vähäinen väheneminen.
  • Kasvu aerobisen liikunnan kapasiteetissa ja intensiteetissä.
  • Hyvin havaittavat vaikutukset lihasten hapetusasteessa.
  • Migreeniin liittyvien oireiden vähäinen väheneminen.
  • Luutiheyden lisääntyminen.
  • Parantunut unen määrä ja laatu.
  • Lievittää lasten vilustumista.

9 syytä miksi sinun tulisi ottaa magnesium ravintolisää

Annostus

Päivän tarve vaihtelee sen mukaan, minkä kokoinen olet ja kumpaa sukupuolta. Oikealle magnesiumannokselle on myös erilaisia ohjeita riippuen siitä, kenen kanssa puhut. Magnesiumin suositeltu päiväsaanti on Suomen Elintarvikeviraston mukaan:

Sukupuoli/Ryhmä/Ikä SPS
Pikkulapset 6-11 kuukautta 80 mg
Lapset 1-2 vuotta 85 mg
Lapset 2-5 vuotta 120 mg
Lapset 6-9 vuotta 200 mg
Lapset 10-13 vuotta 280 mg
Naiset ja tytöt yli 14 vuotta 280 mg
Miehet ja pojat yli 14 vuotta 350 mg

 

SPS-luku on suunniteltu olemaan pienin määrä, joka estää ilmeisiä puutosoireita, mutta se ei välttämättä ole optimaalinen yksilöllisiin tarpeisiin. Jotkut tutkijat uskovat, että nämä olisivat liian pieniä aloitusannoksina esimerkiksi suuremman alijäämän korjaamiseksi. Silloin on parempi nostaa annosta noin 600 mg päivässä.

Magnesiumravintolisät tulisi ottaa päivittäin aterian yhteydessä.

 

Mitkä elintarvikkeet sisältävät paljon magnesiumia?

On olemassa monia erityyppisiä elintarvikkeita, jotka sisältävät magnesiumia. Alla käymme läpi joitakin niistä:

  • ParapaehkinaeParapähkinät: Sisältää erittäin runsaasti magnesiumia. Noin 50 grammaa parapähkinöitä riittää tuomaan sinulle suositellun päiväsaannin.
  • KauraKaura: Kulhollinen kuitupitoista kaurapuuroa on yksi helpommista tavoista saada runsaasti magnesiumia. 100 grammaa höyryllä valmistettua kuitukaurapuuroa tuo noin 50% SPS:stä.
  • PinaattiPinaatti: Erittäin terveellinen, vegaaninen, ja monien mukaan myös erittäin maukas. 100 grammaa tuoretta pinaattia sisältää noin 25% SPS:sta magnesiumia.  
  • KaakaoKaakao: 100 grammaa kaakaojauhetta sisältää yli 100% magnesiumin SPS:stä. Muista kuitenkin, että elintarvikkeessa on erittäin paljon kaloreita! 

Magnesiumin puute

Rantajalat

Magnesiumin puute voi johtaa osteoporoosiin

Magnesiumin puute on Suomessa melko harvinaista, mutta sitä esiintyy, jos et syö monipuolista ruokavaliota tai suljet pois tiettyjä raaka-aineita, kuten lihan. On myös yleistä, että voimaharjoittelijat ja vanhemmat ihmiset syövät ylimääräistä magnesiumia, koska se vaikuttaa lihaksiin.

Paras ratkaisu ihmisille, joilla on magnesiumvaje, on muuttaa kokonaan ruokavalionsa, mutta aluksi magnesiumravintolisät voivat myös olla vaihtoehto täydentämään magnesiumtasoja nopeasti.

Magnesiumin puutteen haittavaikutuksia

Magnesiumin puutteen haittavaikutuksia voi olla monenlaisia, ja ne voivat vaihdella jalkakrampeista harjoituksen aikana, jalkojen pistelylyyn/tunnottomuuteen sekä ummetukseen. Oireet voivat olla myös lieviä tai lähes olemattomia, mikä saattaa vaikeuttaa niiden havaitsemista. Ihmiset, joilla on unihäiriöitä, päänsärkyä, rintakipua, epilepsiaa, masennusta ja kroonisia väsymysoireyhtymää, voivat olla magnesiumin puutteen riskialueella. Huonot laihdutusmenetelmät ja liikunnan puute ovat myös tekijöitä, jotka voivat altistaa sinut magnesiumin puutteelle.

Magnesiumin puute voi vaikuttaa sinuun useilla elämäsi alueilla, jotka ovat tärkeitä jokapäiväisten tärkeimpien toimintojen kannalta, kuten tuottavuus ja energiatasot. Jos olet urheilija, sinun tulisi kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että sinulla on riittävä määrä magnesiumia järjestelmässäsi säätelemään kehon kunnollista fyysistä toimintaa, johon otat osaa.  

 

                                                                                                                  

Tavallisia kysymyksiä ja vastauksia magnesiumista

Mitä magnesium on?

Magnesium on helposti saatavilla oleva mineraali, jota esiintyy kehossamme luonnollisesti. Se on vastuussa kehon yli 300 entsyymijärjestelmän auttamisesta suorittamaan erilaisia biokemiallisia prosesseja, jotka ylläpitävät esimerkiksi proteiinisynteesiä ja lihasten ja hermojen toimintaa. Sillä on myös ratkaiseva rooli ihmisen luuston rakenteen, aineenvaihdunnan ja sydämen terveellisessä toiminnassa. Solumme käyttävät magnesiumia myös täydentämään ionien siirtymistä kalsiumista ja kaliumista soluseinien läpi. Se edistää lihasten supistumisen terveellistä toimintaa ja ylläpitää terveellistä sykettä.

Voiko magnesiumin puute johtaa osteoporoosiin?

Kyllä, magnesiumin puute voi itse asiassa liittyä osteoporoosiin. Se, että maissa, joissa juodaan eniten maitoa maailmassa, on myös eniten osteoporoosia, puhuu puolestaan siitä, että maito ei pysty toimittamaan kehon tarvitsemaa kalsiumia.

Lisäkilpirauhanen säätelee kalsiumin, D-vitamiinin ja fosforin imeytymistä. Alhainen arvo kehossa lisää imeytymiskykyä ja päinvastoin negatiivisessa palautejärjestelmässä. Paradoksaalista on, että magnesiumin puute estää rauhasta kokonaan erittämästä hormoneja, kun taas lisääntynyt kalsiumin saanti saa kehon vähentämään edelleen magnesiumin saantia, kun negatiivinen palautejärjestelmä menee lukkoon. Mitä enemmän kalsiumia lisätään, sitä vähemmän keho voi käyttää sitä magnesiumin puutteessa!

Se, että kalsiumin puutetta voidaan hoitaa vain ylimääräisellä kalsiumlisällä, on siten täysin harhaanjohtavaa. Tässä tapauksessa magnesiumravintolisät ovat sen sijaan hyödyllisempiä.

Lähteitä ja linkkejä

Viimeksi päivitetty: 2021-01-10 15:15:55

Arvioi tämä artikkeli
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
1 ääniä, Keskiarvo: 4 / 5

Testivoittaja - Parhaiden Magnesiumtabletit

  • Puhdas+ Quattro Magnesium
  • Star Nutrition Ultimate Magnesium
  • Ilta magnesium, 60 kaps
  • Star Nutrition Magnesium
  • Tripla magnesium, 60 kaps
Kommentoi
Comments

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.