Parhaiden ryhtiliivien testi 2020

Ryhtiliivi on erityisesti suunniteltu liivi, joka auttaa käyttäjää pitämään oikean asennon suhteessa siihen, mitä hän tekee. Kyse voi olla työstä tai jokapäiväisistä askareista, treenaamisesta tai yksinkertaisesta liikunnasta sekä lasten tai ruokakassien nostamisesta. Me olemme tarkastelleet viittä ryhtiliiviä, jotka ovat tilattavissa Suomessa. Lue lisää siitä, miksi 3 oli testin paras.

Sisällysluettelo

Paras ryhtiliivi

Alla listaamme viisi ryhtiliiviä, jotka ovat mielestämme parhaita Suomen markkinoilla olevia. Olemme keskittyneet muun muassa seuraaviin asioihin:

  • Tuotteen laatu
  • Vastinetta rahalle
  • Saatavuus (oltava tilattavissa vakavasti otettavilta toimittajilta)

Osto-opas: Mielessä pidettäviä asioita ryhtiliivejä ostettaessa

Jos etsii ryhtiliivejä, löytyy lukuisia tuotteita, jotka saattavat olla hyviä, jos tiedät mitä olet etsimässä. Muuten se on helposti ylivoimaista. Ennen kuin päätät, minkä ryhtiliivin ostat, sinun tulee miettiä seuraavia asioita:

  • LihasLihasten aktivointi – Jotkut ryhtiliivit pitävät selkää oikeassa asennossa erittäin kovalla tuella. Tämä voi johtaa lihasten löystymiseen ja sinun on vaikeampaa pitää oikea ryhti, kun sinulla ei ole liivejä. Etsi sen sijaan liivi, jossa on kevyempi tuki, joka muistuttaa lihaksiasi oikeasta asennosta.
  • VaikutusVaikutus – Etsi tuotetta, joka on määritetty tietylle alueelle. Ne ovat yleensä tehokkaampia. Tärkeimpiä alueita asennon kannalta ovat niska, rintakehä sekä lanneranka.
  • MukavuusMukavuus – Huolimatta siitä, kuinka tehokkaasti tuote korjaa ryhtiä, kukaan ei käytä sitä, ellei sitä ole mukava käyttää.
  • UkkeliHelppokäyttöinen – Valitse tuote, jota on helppo käyttää, säätyy itsestään eikä vaadi apua keneltäkään muulta sen saamiseksi päälle oikein. Sen tulisi myös olla helpposäätöinen.

Erityyppisiä ryhtiliivejä

Ryhtiliivejä on saatavilla monenlaisena eri materiaalina, joista yleisimpiä ovat venyvät materiaalit, kuten spandex ja kumi. Mutta on olemassa myös sellaisia, jotka on valmistettu joustavista materiaaleista, kuten puuvillasta. Niitä on saatavilla myös monen eri kokoisina ja mallisina:

  • Selkätuki – Yleisin ryhtiliivi. Kaksi hihnaa, jotka menevät hartioiden yli ja työntävät selkärankaa eteenpäin selän suoristamiseksi. Se voi tuntua aluksi hieman epämukavalta ja kestää jonkin aikaa totutella.Selkaetuki
  • RyhtivyoeRyhtivyö – Suuri vyö, joka suoristaa selkää selkärangan pohjasta. Sopii huonojen tapojen muuttamiseen, mutta on huono loukkaantumisille.
  • RyhtipaitaRyhtipaita - Paita, joka painaa tärkeimpiä lihasryhmiä selän suoristamiseksi. On yleensä joustavaa materiaalia.
  • RyhtirintsikatRyhtirintaliivit – Rintaliivit ja ryhtiliivi yhdessä. Käyttäjinä pääasiassa naiset, joilla on ongelmia ylävartalon kipujen kanssa.
  • KoenSukupuolikohtaiset – Miehille tarkoitetut ryhtiliivit ovat yleensä suurempia, kun taas naisille tarkoitetut on mukautettu tukemaan rintaa paksummilla nauhoilla ja erillisillä kupeilla.

Miten käyttää ryhtiliiviä?

Huonon asennon aiheuttamia oireita

Ryhtiliivi juoksu

Ryhtiliiveillä on monia etuja, ja niitä voidaan käyttää eri tilanteissa

Jos tunnistat itsesi yhdestä tai useammasta näistä oireista, se voi johtua siitä, että ryhtisi ei ole aivan oikeanlainen. Niille on tietenkin olemassa muitakin syitä, mutta monissa tapauksissa ne voidaan itseasiassa korjata jollakin niinkin yksinkertaisella asialla kuin suoremmalla selällä ja rennommilla hartioilla:

  • Päänsärky.
  • Kipua hartioissa ja selässä.
  • Vammat treenatessa ja nostoissa, etenkin noidannuoli ja venähdykset.
  • Nukkumisvaikeuksia.
  • Ärsyyntynyt mieliala.

On olemassa myös muita harvinaisempia oireita, jotka on myös syytä huomioida, kuten kipu kylkiluiden alla oikealla puolella. Tämä voi johtua useista eri syistä, kuten sappikivistä tai kaasuista, mutta syynä voi olla myös kylkiluiden puristama hermo, jos et istu tarpeeksi suorana. Huonoryhti voi vastaavasti myös estää ruoansulatuskanavan elimiä ja keuhkoja sekä estää asianmukaista verenkiertoa kehon eri osissa.

UKK – Kysymyksiä ja Vastauksia

Olemme koonneet alle tavallisimpia kysymyksiä, joita meille lähetetään

Millainen on hyvä ryhti?

Jos katsoo balettitanssijoita heidän jokapäiväisessä elämässään, silloin kun he eivät ole lavalla, sinua hämmästyttää usein heidän erityinen ryhtinsä ja kävelynsä. Syynä siihen on se, että jo varhaisesta iästä lähtien heidän mielensä on porattu pitämään vartalo aina mahdollisimman hyvässä kunnossa loukkaantumisten ja kulumien välttämiseksi. Juuri klassinen baletti on fyysisesti erittäin raskas ammatti keholle, ja ennen kaikkea nivelten ja luurangan on otettava vastaan paljon iskuja. Vastaavalla tavalla ihmisiä, joiden täytyy seisoa pitkään, usein suositellaan harjoittelemaan, miten tehdä se parhaalla mahdollisella tavalla, esimerkiksi kuorolaulajat, vartijat ja tarjoilijat, samoin kuin ihmiset, jotka nostelevat paljon asioita jokapäiväisessä elämässään, kuten rakennusalan työntekijät, sairaanhoitajat ja pienten lasten vanhemmat.

Vanhemmat sukupolvet, etenkin naiset, oppivat hyvän ryhdin käyttämällä hyväksi todettua menetelmää kävellä tasapainotellen kirjaa päänsä päällä. Tällä tavoin oli pakko pitää niska ja selkäranka mahdollisimman suorana ja hallita koko vartaloa niin, että se ei keinahdellut tai kompuroinut.  Tasapaino ja suora ryhti treenattiin maksimiin, ja sen myötä monet sukupolvet saivat hyvän ryhdin.

Joten miten siis kannatella kehoaan? Temppuna on löytää mahdollisimman suoran selkärangan kanssa kuitenkaan olematta jännittynyt mistään kohtaa. Päätä on nostettava kaula suorana, hartioiden on oltava täysin rennot, mutta pidettävä hieman takana ja selän on oltava vakaa ja suora, ilman notkoja. Joe et ole koskaan ennen seisonut tällä tavalla, voi se tuntua hieman oudolta tai jopa rasittavalta, mutta siihen tottuu nopeasti, koska se on itseasiassa asento, jossa keho tuntuu parhaimmalta. Jos haluat testata ryhtiäsi, vanha kirjatemppu toimii edelleen!

Se minkä kanssa useimmat ihmiset ovat kaikkien huolettomimpia asennon suhteen, ovat hartiat, ja tämä koskee sekä niitä, jotka istuvat paljon, sekä niitä, jotka treenaavat usein. Olitpa sitten toimistorotta tai kehonrakentaja, älä koskaan unohda hartioitasi: rennot ja hieman taaksepäin taivutetut! Tämä pätee sekä harjoittelun että konferenssi aikana, ja ryhtiliivin avulla saat tästä muistutuksen jatkuvasti!

Mitä tapahtuu kun ryhti ei ole oikeanlainen?

Kantamalla kehoa parhaalla mahdollisella tavalla lievitetään niveliä ja lihaksia huomattavalla ja positiivisella tavalla. Jännityskipu ja kuluminen ehkäistään ja ne katoavat, lihakset pysyvät hyvässä kunnossa, mutta samalla rentoina ja erityisesti selkäranka saa rauhoittua. Myös sisäelimet voivat toimia häiriöttömästi, kun niitä ei puristeta istumalla tai seisomalla väärin, eivätkä mitkään hermot ole puristuksissa.

Hyvä ryhti on tärkeää myös fyysisen rasituksen aikana, esimerkiksi kun treenaat tai jos aiot nostaa jotain raskasta. Kuka ei muista, kuinka vanhat jumppaopettajat vaativat, että nostat aina suoralla selällä? Juuri tätä he tarkoittivat! Jos kehoa pitää oikeassa asennossa, voi välttää kaiken kevyistä venähdyksistä vakaviin noidannuoliin, ja kaikki mitä tarvitaan, on vain hieman tietoa siitä, miten liikkua.

Kun suojaa kehoaan hyvällä asennolla, se ei vaikuta ainoastaan niveliin ja lihaksiin, vaan myös parantaa yleistä terveyttä esimerkiksi paremmilla unilla, parantamalla verenkiertoa ja vähentämällä stressiä. Jatkuva kipuilu voi olla vaikeaa jopa henkisesti ja se johtaa huonoon mielialaan, keskittymiskyvyn puutteeseen ja muistin heikkenemiseen. Tämä puolestaan vaikuttaa sekä sosiaaliseen elämään että siihen, miten suoriudut töissä ja koulussa, ja siitä kehittyy nopeasti noidankehä. Eikä pidä unohtaa toista syytä hyvään asentoon: se näyttää hyvältä!

Kuka tarvitsee ryhtiliiviä?

Jos et ole ammattitanssija, on melko todennäköistä, että saatat tarvita apua asennon kanssa riippumatta siitä, onko sinulla selkävaivoja tai ei. Liivin käyttäminen muutaman tunnin päivässä on helppo tapa sekä estää että ratkaista ongelmia, ja mitä enemmän siihen tottuu, sitä paremman asennon saat automaattisesti – vaikka et käyttäisikään sitä.

Sinulle, joka treenaat paljon, on erittäin tärkeää, että sinulla on hyvä ryhti ja kuten kaikki henkilökohtaiset kouluttajat ja fysioterapeutit huomauttavat uudelleen ja uudelleen, ryhti on tärkeämpää kuin se kuinka kovaa treenaa. Ei ole väliä kuinka monta kiloa nostat, jos et tee sitä oikein. Juokseminen huonossa asennossa voi johtaa vakaviin selkäongelmiin, ja jos tanssit tai treenaat aerobicia selkä kaarella, se voi aiheuttaa kulumisia ja venähdyksiä.

Etenkin voimaharjoittelussa ryhti on erittäin tärkeää, kun altistetaan tiettyjä lihasryhmiä suurille painoille ja myös nostetaan paljon. Hyvin yleinen ongelma on se, että harrastaja ei pidä hartioitaan alhaalla ja rentona, vaan työntää niitä eteenpäin tai nostaa niitä ylös. Ryhtiliivin avulla voit saada maksimaalisen tuloksen harjoittelustasi vahingoittamatta itseäsi tai harjoittamatta vääriä lihaksia.

Lisäksi on hyvin tavallista, että pitkät ihmiset kyyristelevät enemmän kuin lyhyet, ja tämä on nähtävissä jo nuoressa iässä. Ajan myötä tämä voi johtaa pysyvään tilaan, joten jos olet pidempää mallia, on erityisen tärkeää venytellä.

Mikä ryhtiliivi on?

Toisin kuin monet uskovat, ryhtiliivi ei ole iso ja sotkuinen; kyseessä ei todellakaan ole korsetti tai jotain pelastusliivin tyylistä, vaan se näyttää enemmänkin valjailta. Kun laitat sen päälle, voit säätää painetta yksinkertaisten hihnojen tai tarranauhojen avulla ja se toimii siten, että se vetää hartioita taakse päin ja saa kantajan suoristamaan itsensä.

Voit koukistaa selkää, vaikka sinulla on liivi, mutta et ilman vastarintaa, ja siksi se auttaa käyttäjää istumaan tai seisomaan suorassa kaikissa yhteyksissä. Kuinka tiukasti se istuu riippuu siitä, miten itse säätää hihnoja, ja aluksi on parasta antaa liivin istua suhteellisen löysällä. On paljon erilaisia kokoja, ja jos et ole varma, mikä liivi sopii sinun vartalollesi, hyvänä nyrkkisääntönä on sama koko, joka sinulla on yleensä vaatteissa.

Koska miehet ja naiset ovat hieman erimuotoisia ja naiset myös usein käyttävät rintaliivejä tai ohuempia materiaaleja, on myös ryhtiliivejä, jotka on suunniteltu erityisesti naiskäyttäjille.

Viimeksi päivitetty: 2020-11-06 10:42:39

Arvioi tämä artikkeli
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
0 ääniä, Keskiarvo: 0 / 5

Testvinnare - Bästa Ryhtiliivit

Kommentoi
Comments

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.