Parhaiden painopeittojen testi 2020

Me olemme testanneet seitsemän erilaista painopeittoa, ja testin voittaja on Cura Pearl Painopeitto. Se on yksi Pohjoismaiden myydyimmistä peitoista ja siihen on hyvät syyt. Sitä on saatavana usean eri painoisena, se tarjoaa mukavuutta ja kaikki testaajamme nukkuivat paljon paremmin Cura Pearlin avulla.

Mikä on paras painopeitto?

Kuten tavallista, olemme suorittaneet kaikki testimme itse ja testanneet painopeittoja tavalla, jolla niitä on tarkoitus käyttää. Tässä tapauksessa olemme testanneet jokaisesta peitosta erilaisia painoja ja antaneet useiden ihmisten testata peittoja. Sen jälkeen jokainen henkilö on saanut tehdä oman arvionsa. Alla näet minkä parametrien perusteella me olemme arvioineen kunkin peiton:

  • Mukavuus: Kuinka mukavaa peittoa on käyttää? Onko se liian lämmin tai liian kylmä? Onko se pehmeä ja mukavan vai kova ja jäykkä?
  • Toimivuus: Tässä kohdassa arvioimme, kuinka hyvin painopeitto toimii. Auttaako se sinua nukkumaan paremmin.
  • Käytettävyys: Tässä olemme arvioineet sitä, miten peitto toimii verrattuna tavallisiin peittoihin. Onnistuu petaaminen samalla tavalla kuin normaalisti? Voiko sitä pestä ja vaaditaanko siinä tapauksessa jotakin ylimääräistä sen pesemiseksi?

Lopuksi olemme yhdistäneet nämä testitulokset peiton hintaan ja olemme siten saaneet kokonaisarvosanan painopeitolle. Alta voit lukea yksityiskohtaisen kuvauksen kustakin painopeitosta ja testimme tuloksen.

Sisällysluettelo

Lue lisää painopeitosta

Miten painopeitto auttaa?

Painopeiton takana oleva teoria perustuu siihen, että Syväpaine Stimulaation ja Sensori-integraation avulla aktivoidaan aivojen reseptoreja, jotka edistävät rauhallisuuden ja turvallisuuden tunnetta. Kohdistamalla kehoon painetta, peitto vapauttaa oksitosiinia ja serotoniinia – tärkeitä hormoneja hyvinvoinnille ja harmonialla – aivan kuten hieronta, halaukset tai muu miellyttävä asia. Myös melatoniinin määrää, hormonin, joka tekee meidät uneliaiksi, stimuloidaan, mikä edistää entisestään rentoutumista ja väsymistä. Paino auttaa lisäksi myös vähentämään kehon stressihormonin kortisolin tuotantoa, minkä seurauksena hengitys hidastuu, verenpaine laskee ja sydämen lyöntitiheys hidastuu.  (1)

Painopeiton käyttäminen unihäiriöiden hoidossa on hyväksi todistettu menetelmä, jota käytetään terveydenhuollossa laajasti ja jonka taustalla on tieteellisiä todisteita. Myönteiset vaikutukset on osoitettu useissa tieteellisissä tutkimuksissa ja useimmat ihmiset, jotka testaavat painopeittoa kokevat hyvän vaikutuksen. (2)

Kenelle painopeitto sopii?

Painopeitto on kehitetty erityisesti auttamaan ihmisiä, joilla on stressin, ahdistuksen, kivun tai levottomuuden takia vaikeuksia nukkua tai rauhoittua.  Itse asiassa joka kolmas ruotsalainen kokee säännöllisesti unihäiriöitä, joista noin miljoonaa ihmistä hoidetaan erilaisilla unilääkkeillä, rauhoittavilla ja nukahtamislääkkeillä. Menetelmillä, joilla voi varmasti olla hyvä vaikutus, mutta jotka saattavat myös pidemmällä tähtäimellä pahentaa ongelmia ja vaikeuttavat lääkkeistä pois totuttelemista. Painopeitto sopii sinulle, joka kaipaat sitä, että tunnet herätessäsi levänneesi pitkään, ja joka suosii mieluummin luonnollista ja lempeää apua lääkkeiden sijaan.

Painopeitosta Apua Nukkumiseen

Onko painopeiton käytöllä joitakin sivuvaikutuksia?

Yksi painopeiton tärkeimmistä eduista on, että negatiivisten sivuvaikutusten riski on erittäin pieni. Toisin kuin kemiallisesti valmistettujen unilääkkeiden käytöllä, ei esimerkiksi ole tottumisen riskiä tai normaalin unikäyttäytymisen häiritsemistä. Mutta tämän sanottuamme, painopeitot eivät kuitenkaan aina ole sopivia hoitomenetelmiä tietyille henkilöille. Seuraavissa terveydellisissä tilanteissa sinun tulee olla varovainen ja keskustella lääkärin kanssa ennen painopeiton testaamista:

  • Diabetes
  • Astma
  • Uniapnea
  • Klaustrofobia
  • Liian korkea tai liian matala verenpaine

Lisäksi on tärkeää noudattaa paino-ohjeita ja valita peitto, jossa on juuri oikea määrä painoa suhteessa omaan kehon painoon. Liian painavaa peittoa ei suositella. (3)

Voivatko pienet lapset käyttää painopeittoa?

Useat toimittajat tarjoavat painopeittoja, jotka on räätälöity erityisesti pienille lapsille, jotkut sopivia niin alhaisesta iästä kuin kuusi kuukautta ja ylöspäin. Sitä tulee kuitenkin käyttää suurella varovaisuudella silloin, kun sitä käytetään pienille lapsille, koska on tapahtunut vakavia onnettomuuksia, joissa lapsi on jätetty vartioimatta liian raskaan peiton alle. Jos lapsellasi on unihäiriöitä ja uskot, että painopeitosta vois olla apua, on aina hyvä keskustella lääkärin kanssa ennen hoidon aloittamista. (4)(5)

Koska lapset painavat vähemmän ja ovat herkempiä kuin aikuiset, on erityisen tärkeää valita oikeanlainen paino peitolle, jota aiot lapselle käyttää. Muista seurata valmistajan antamia painosuosituksia ja muista, että pienempiä lapsia, jotka nukkuvat painopeiton kanssa, tulee valvoa.

Pitääkö miettiä jotakin erityistä painopeittoa käytettäessä?

Hoitaminen painopeitolla on tehokas tapa torjua sellaisia vaivoja kuten unettomuus, ahdistus, levottomuus, kipu ja epäterveellinen stressi. Riskejä on vähän ja monet, jotka testaavat, kokevat erittäin hyvän vaikutuksen. Seuraavia voi olla hyvä pitää mielessä hoidon optimoimiseksi:

  • Valitse peitolle oikea piano – yleinen suositus on, että sen tulee painaa noin 10% omasta kehonpainosta.
  • Ole varovainen, jos sinulla on jokin aikaisemmin mainituista terveysongelmista.
  • Pussilakana ei ole pakollinen, mutta sen avulla peiton pitäminen raikkaana on helpompaa.
  • Painopeitot voivat olla täytetty palloilla, ketjuilla, muovikuulilla tai erityiskäsitellyillä tekstiileillä. Vieraile mielellään jälleenmyyjän luona ja kokeile erilaisia versioita tietääksesi, minkä tyyppinen painopeitto sopii sinulle parhaiten.
  • Jos sinulla on kipua hartioissa, niskassa tai selässä – valitse mielellään hieman kevyempi peitto, jotta vältyt ongelmilta sänkyä pedattaessa ja peittoa siirtäessä.
  • Älä koskaan jätä pientä lasta vartioimatta painopeiton kanssa.
  • Kuuntele kehoa. Tuntuuko se epätavalliselta tai oudolta? Kokeile aluksi käyttää sitä vain vähän aikaa tai kokeile kevyempää versiota.

(6)

Mitä tutkimus sanoo painopeitoista?

Niin ruotsalaiset kuin ulkomaiset tutkijatkin ovat tutkineet, voivatko painopeitot olla hyvä hoitomenetelmä esim. unihäiriöihin ja ahdistukseen, millaisia reaktioita kehossa aiheutuu ja kuinka peittoja tulisi käyttää. Tutkimuksissa on tarkasteltu muun muassa sitä, kuinka hyvä painopeiton vaikutus on verrattuna lääkinnällisiin valmisteisiin, kuten unilääkkeisiin ja rauhoittaviin lääkkeisiin – ja niiden tutkimusten, joita on saatavilla tänä päivänä, tulokset ovat erittäin myönteisiä. Teoria siitä, että painopeitto toimii Syväpaine Stimulaation kautta, vahvistetaan, samoin kuin väitteet, että menetelmä on erittäin hyvä ja tehokas apu henkilöille, jotka kärsivät muun muassa unihäiriöistä, ahdistuksesta ja kroonisesta kivusta. (7)

Lisäksi on tutkittu myös sitä, voivatko peitot auttaa lapsia, joilla on neuropsykiatrisia vammoja, kuten ADHD tai autismi. Tehtyjen tutkimusten määrä on rajallinen, mutta on olemassa tuloksia, jotka osoittavat, että painopeitoilla hoidettaessa voidaan auttaa NPV-diagnosoituja lapsia parempaan keskittymiskykyyn ja vähentyneeseen hyperaktiivisuuteen. Erityisesti ADHD:hen liittyviä uniongelmia voidaan lievittää painopeiton avulla. (8)

Yhteenveto

Yhteenvetona voidaan sanoa, että painopeitoille tehtyjen laajojen tutkimusten ja saatujen myönteisten tulosten perusteella, on hyvä ja luotettava laadullinen merkki siitä, että menetelmä toimii. Painopeitot ovat lempeä, luonnollinen ja turvallinen tapa lievittää erilaisia vaivoja kehon oman hormonijärjestelmän avustuksella.

Viimeksi päivitetty: 2020-10-29 09:18:52

Arvioi tämä artikkeli
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
1 ääniä, Keskiarvo: 4 / 5

Testvinnare - Bästa Painopeitot

Kommentoi
Comments

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.