Kofeiinitabletit

Me olemme tarkastelleet ja verranneet 17 eri kofeiinitablettia. Lue alta lisää testistä ja selvitä, miksi valitsimme Core Caffeine -tabletit testimme parhaaksi.  

Sisällysluettelo

 

Miten päättelimme sen, mitkä ovat parhaita kofeiinitabletteja?

Otimme kofeiinitablettien vertailussa huomioon seuraavat tekijät: 

  • Sisältö: (kuinka paljon kofeiinia jokainen kapseli/tabletti sisälsi, sisälsikö tabletti jotakin muuta)
  • Hinta: (mitä tuote maksoi, oliko se hintansa arvoinen, kuinka paljon jokainen kapseli/tabletti maksoi)
  • Muuta: (tuotteen toimitusajat, ulkoiset asiakasarviot)

Mieti tätä, kun valitset kofeiinitablettia:

  • Tabletti tai poretabletti: Suurin osa kofeiinitableteista on tavallisessa tablettimuodossa. On olemassa myös poretabletteja, jotka ovat hyviä sellaiselle, joiden mielestä tabletteja on niellä.
  • Annos: Suurin osa kofeiinitableteista sisältää 100-250 mg kofeiinia tablettia kohden.
  • Hinta: Tässä on suurin ero kofeiinitablettien välillä. Vertaile mielellään hintaa per mg kofeiinia eikä hintaa per tabletti!
  • Valmistaja: Valitse valmistaja, johon voit luottaa maksimaalisen turvallisuuden takaamiseksi.

Kuinka annostelet kofeiinia ja kofeiinitabletteja?

Kofeiinitabletit ovat täysin vaaraton ravintolisä. Kun kyseessä on itse kofeiini, ei eroa ole verrattuna esimerkiksi kahvin juomiseen. Yhdessä kupissa kahvia on noin 100 mg kofeiinia. Suurin osa kofeiinitableteista sisältää 100-250 mg kofeiinia. Toisin sanoen kofeiinitablettien vaikutus vastaa 1-3 kahvikupin juomista.

Tutkimuksissa on nähty vaikutuksia jo 50 mg kofeiinia. Tutkimusten mukaan jopa 600 mg kofeiinia antaa tuloksia suorituskyvyn suhteen. Tämä vastaa kolmea 200 mg:n kofeiinitablettia. Vinkki on aloittaa yhdellä tabletilla ja katsoa, miten se vaikuttaa.Voit tehostaa myöhemmin. Ei ole tarpeellista ottaa enemmän kuin kolme tablettia.

Voiko kofeiinitabletteja ottaa yliannostuksen?

Kuten kahvin juomisellakin, voi liian suurella kofeiiniannoksella olla negatiivisia vaikutuksia. Yliannostus voi aiheuttaa pahoinvointia, huimausta ja sydämentykytyksiä, mutta se ei ole vaarallista terveille ihmisille. Tutkimukset ovat osoittaneet, että yliannostuksesta voi puhua silloin, kun saanti on noin 20 mg kofeiinia painokiloa kohden. 80 kg painavalla henkilöllä se tarkoittaa 1,6 grammaa kofeiini. Jos syöt kofeiinitabletteja, tämä vastaa kahdeksaa 200 mg:n tablettia. Tässä puhutaan siis vain aiheutuvasta epämukavuudesta, ei siitä, että siitä tulisi vaarallista. Jotta kofeiinitabletit olisivat vaarallisia, vaatii se 70-80 tablettia.

Muistathan, että: Raskaana olevien tai imettävien henkilöiden tulisi mieluiten välttää kofeiinia! Kansallinen elintarvikevirasto ilmoittaa enintään 300 mg raskaana oleville naisille, mutta on turvallisinta välttää kofeiinia kokonaan. Vakavamman sairauden sattuessa on hyvä kysyä ensin lääkäriltä.

 

Mitä etuja kofeiinitableteista on

  • Parempi suorituskyky harjoittelun aikana
  • Sinusta tulee pirteämpi ja valppaampi
  • Keskittymiskyky kohoaa
  • Kehon aineenvaihdunta kasvaa
  • Parantunut tehokkuus

Anna harjoittelulle potkua!

Monet kofeiinitabletteja ostavat ihmiset tekevät sen lisätäkseen tehokkuutta harjoittelun aikana. Tutkimuksista on paljon tukea, sillä tabletit todella auttavat suoriutumaan paremmin. Kofeiinin on osoitettu lisäävän kestävyyttä. Käyttämällä kofeiinia voi siirtää eteenpäin sitä rajaa, kun väsymys iskee.

Kofeiinin vaikutusta voimaharjoitteluun on myös tutkittu. Muun muassa siinä muodossa, että toistoja pystyy tekemään enemmän kuin silloin jos ei olisi nauttinut kofeiinia. On myös viitteitä siitä, että kofeiini on antanut kokeiluun osallistuneille suuremman voiman jalkaprässissä. Pirteyden ja valppauden tunteella voi myös olla positiivinen vaikutus kykyyn suorittaa koko harjoitus ilman viivyttelyä.

Lue lisää: Paranna harjoittelutuloksiasi PWO:n avulla

Kohonnut valppaus

Se, että kofeiini virkistää, ei ole ehkä mikään uutinen. Jos olet kahvinjuoja, tiedät jo, mistä on kyse. Kofeiinista saatu potku voi olla hyödyllinen sekä harjoittelussa että työssä tai opinnoissa.

Kofeiinin vaikutusta valppauteen on tutkittu tieteellisellä tasolla. Tunnetuin tutkimus koskee amerikkalaisia sotilaita. Heidän annettiin olla hereillä 50 tuntia ja tarkasteltiin, kuinka kofeiini vaikutti hereillä olemiseen. Johtopäätöksenä oli, että kofeiinitabletit auttavat lisäämään hereillä oloa tilanteissa, joissa ei ole mahdollisuutta nukkua normaalisti.

LUE LISÄÄ: Ruusunjuurta henkiseen keskittymiseen

Miten kofeiini pitää hereillä?

 

Laihduttaminen ja painonpudotus

Kofeiini ei ihan suotta sisälly erilaisiin laihdutusvalmisteisiin. Sillä on nimittäin positiivinen vaikutus aineenvaihduntaan. Aineenvaihdunta kasvaa ja kofeiini vapauttaa rasvahappoja. Jos haluat laihtua, kahvi tai kofeiinitabletit voivat auttaa. Kofeiinitablettien etuna verrattuna kahviin on, että monet kahvinjuojat nauttivat myös maitoa ja sokeria. Se ei tietenkään päde, jos tavoitteena on laihtua.

 

Onko kofeiinilla todistettu vaikutus treenituloksiin?

  • Toisin kuin joidenkin muiden ravintolisien kohdalla, kofeiinitablettien hyvästä vaikutuksesta suorituskykyyn ei ole epäilystäkään.
  • On olemassa paljon tutkimuksia, jotka osoittavat kofeiinitablettien myönteiset vaikutukset suorituskykyyn.
  • Kofeiinin vaikutusta treenaamiseen on tutkittu yksityiskohtaisesti. Tutkimusta on tehty myös sen ympärillä, miten kofeiini vaikuttaa keskittymiskykyyn. Lisäksi on tehty tutkimuksia kofeiinin positiivisista vaikutuksista muilla alueilla.

 

 

Lisää kysymyksiä ja vastauksia kofeiinitableteista

Alla on vastauksia joihinkin yleisiin kysymyksiin, joita meille lähetetään kofeiinitableteista

Mitä kofeiinitabletit tekevät?

Kofeiinitabletit lisäävät suorituskykyä harjoittelun aikana, tekevät sinusta pirteämmän ja valppaamman. Kestävyys kasvaa ja keskittyminen paranee. Lisäksi aineenvaihdunta lisääntyy, mikä on hyvä asia rasvanpolton parantamiseksi.

Ovatko kofeiinitabletit vaarallisia?

Ei. Useimmille yksilöille vaadittaisiin 70 tabletin saanti, jotta se olisi hengenvaarallista. Normaali annos on yksi, enintään kaksi tablettia. Useimmat kokevat vain positiivisia vaikutuksia sellaisesta annoksesta. Otettaessa 7-8 tablettia, saattaa kokea joitakin kielteisiä vaikutuksia, kuten stressaantuneisuutta ja ”itsepäisyyttä”. Ne ovat kuitenkin vaarattomia useimmille ihmisille. Raskaana olevien naisten, imettävien naisten ja lasten tulisi tietenkin välttää kokonaan kofeiinia!

Miten hyviä kofeiinitabletit ovat?

Kofeiini on yksi todistetuimmista ja tieteellisesti todistetuista valmisteista suorituskyvyn lisäämiseksi. Kofeiinitabletit ovat loistava tapa lisätä suorituskykyä liikunnassa. Erityisesti kestävyyteen sillä on positiivinen vaikutus. Kofeiinitabletit ovat myös hyviä rasvanpolton lisäämiseen.

Milloin kofeiinitabletit alkavat vaikuttamaan?

Kofeiini vaikuttaa nopeasti. Useimmat ihmiset kokevat vaikutuksen vain 20-30 minuutin kuluttua. 45 minuutin sisällä 99 prosenttia kofeiinista on imeytynyt kehoon. Sen jälkeen kofeiini hajoaa ja 4-6 tunnin kuluttua kofeiinin määrä kehossa on puolittunut. Imeytyminen kestää kauemmin, jos sinulla on ruokaa vatsassasi.

Kuinka kauan ennen liikuntaa kofeiinitabletit tulisi ottaa?

Monet suosittelevat kofeiinin nauttimista puoli tuntia ennen liikuntaa. Enimmäistaso kehossa tapahtuu noin 45-60 minuutin kuluttua, jos kofeiinitabletti otetaan tyhjään vatsaan. Sinun on kysyttävä itseltäsi, haluatko maksimaalisen vaikutuksen aloittaessasi treenaamisen vai haluatko ”potkaisevan” vähän aikaa harjoittelun aloittamisesta.

Kuinka monta kuppia kahvia yksi kofeiinitabletti sisältää?

Suurin osa kofeiinitableteista sisältää 200 mg kofeiinia. Se vastaa noin 1-2 kuppia kahvia.

Kuinka kauan kofeiinitabletit säilyvät?

Suurin osa kofeiinitableteista säilyy viisi vuotta. Kofeiinitabletteja ei ole vaarallista käyttää parasta ennen -päivämäärän jälkeen, mutta vaikutus voi heikentyä ajan myötä.

Mitä kofeiinitabletit ovat?

Kofeiinitabletit sisältävät kofeiinia. Ei mitään ihmeellisyyksiä. Suurin osa kofeiinitableteista ei sisällä muita vaikuttavia aineita. Siksi se on melko mutkaton ravintolisä. Kofeiinitablettien vertailemiseen on kuitenkin useampia syitä.

Mihin kofeiinitabletteja käytetään?

Kofeiinitabletteja käytetään suorituskyvyn parantamiseen harjoittelussa ja muun liikunnan aikana. Monet ihmiset ottavat yhden tai kaksi kofeiinitablettia ennen treeniä voidakseen suoriutua maksimaalisesti. Toiset käyttävät kofeiinitabletteja keskittymiskyvyn parantamiseen enne työvuoroja, opintojen aikana tai auton ajamisen yhteydessä.

Viimeksi päivitetty: 2020-10-29 09:15:13

Arvioi tämä artikkeli
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
Arvosana
1 ääniä, Keskiarvo: 4 / 5

Testvinnare - Bästa Kofeiinitabletit

Kommentoi
Comments

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.